09123363152- 09123608895
info@starcogroup.ir

منابع انسانی چابک(Agile)


تحلیل گری و تجزیه و تحلیل منابع انسانی (HR Analytics) چیست؟

تحلیل گری و تجزیه و تحلیل منابع انسانی، شامل جمع آوری، تجزیه و تحلیل و گزارش داده­های منابع انسانی برای حصول نتایج کسب و کار است. با بررسی داده ­های مربوط فرآیندهای منابع انسانی از جمله استخدام، جابجایی کارکنان، عملکرد، حقوق و مزایا، سازمان­ها می­توانند بینش ارزشمندی در مورد کارایی و اثربخشی منابع انسانی به دست آورند. این رویکرد تحلیلی شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا زمینه‌های بهبود، بهینه‌سازی فرآیندها و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها را شناسایی کنند و در نهایت به کاهش هزینه‌ها، افزایش کارایی، افزایش بهره‌وری و بهبود شاخص­ های تجاری خود کمک کنند. به عبارت دیگر، تجزیه و تحلیل منابع انسانی یک رویکرد داده محور برای مدیریت منابع انسانی است.

استفاده از روش می سی(MECE) در حل مسایل منابع انسانی سازمان

روش MECE ارتباط نزدیکی با McKinsey & Company، یکی از شرکت های مشاوره مدیریت پیشرو در جهان دارد.  روش MECE می تواند در حل مشکلات منابع انسانی (HR) در یک سازمان بسیار کاربردی باشد. چارچوب MECE یک رویکرد ساختاریافته و سیستماتیک است که می تواند به تجزیه مسائل پیچیده منابع انسانی به اجزای قابل مدیریت کمک کند و تجزیه و تحلیل و رسیدگی موثر به آنها را آسان تر کند.

استفاده از تفکر طراحی(Design Thinking) در بهبود بازخورد و قدردانی از کارکنان

کاربرد تفکر طراحی(Design Thinking) در بهبود بازخورد و قدردانی از کارکنان در این مطلب، سناریوی بهبود بازخورد و قدردانی کارکنان بر اساس مراحل فرایند تفکر طراحی ارایه می شود. با اعمال اصول تفکر طراحی در این سناریو، بخش منابع انسانی اطمینان حاصل می‌کند که فرآیندهای بازخورد و تشویق نه تنها بهینه هستند بلکه با کارمندان هماهنگ هستند و به ایجاد یک محیط کاری مثبت و الهام‌بخش کمک می‌کنند.

کاربرد تفکر طراحی(Design Thinking) در فرایندهای مدیریت منابع انسانی

در مدیریت منابع انسانی (HRM)، می‌توان از تفکر طراحی برای بهبود تجربه کارمندان، ساده‌سازی فرآیندها و پرداختن به چالش‌های سازمانی استفاده کرد. با گنجاندن تفکر طراحی در رویه‌های مدیریت منابع انسانی، سازمان‌ها می‌توانند فرآیندهای خود را با نیازها و تجارب کارمندان هماهنگ‌تر کنند. این رویکرد می‌تواند به افزایش رضایت کارمندان، بهبود کارآیی در عملیات HR و در نهایت به ایجاد یک فرهنگ سازمانی مثبت کمک کند.

تفکر طراحی(Design thinking) رویکردی برای حل مسأله و پرورش خلاقیت

تفکر طراحی(Design thinking) به یک رویکرد حل مسئله اشاره دارد که بر افزایش درک از دیدگاه کاربر، ایده‌پردازی و ساخت نمونه اجرایی تا ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه تأکید دارد. این شامل همدلی، تعریف مشکل، ایده‌پردازی، ساخت نمونه و آزمون برای بهبود مداوم و ایجاد راه‌حل‌های مؤثر و متمرکز بر کاربر است.

داستان سرایی (Storytelling) در داده ها

داستان‌سرایی(Storytelling) در داده‌ها به معنای استفاده از داده‌ها و تصاویر برای بیان یک داستان یا روایت است. این عمل مرتبط با ارائه داده‌ها به گونه‌ای است که مخاطب را به خود جلب کند و او را قادر سازد تا اطلاعات پیچیده را درک کرده و بینش‌های معناداری از داده‌ها به دست آورد. داستان‌سرایی در داده‌ها به هدف گذاشتن استفاده بیش از ارائه اعداد و آمار خام است. آن هدف ایجاد روایتی است که توجه مخاطب را به دست آورد، او را قادر سازد تا دامنه پیامد داده‌ها را درک کند و او را برانگیزاند تا بر اساس برداشت‌های ارائه شده اقدام کند یا تصمیم‌گیری‌های آگاهانه انجام دهد.

کاربرد هوش مصنوعی در منابع انسانی

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence - AI) در حوزه منابع انسانی کاربردهای گسترده‌ای دارد و می‌تواند در بهبود و بهینه‌سازی فرآیندها و تصمیم‌گیری‌های مربوط به منابع انسانی سازمان‌ها موثر باشد.

پرطرفدارترین سیستم های اطلاعات منابع انسانی(HRIS)

سیستم‌های اطلاعات منابع انسانی(HRIS) ابزارهای مدیریت منابع انسانی  هستند که از طریق استفاده از فناوری اطلاعات، فرآیندها و داده‌های مربوط  به منابع انسانی را در سازمان‌ها بهبود می‌بخشند. هنگام انتخاب یک  HRIS، باید به نیازهای سازمان خود و عوامل مختلفی مانند اندازه سازمان، نوع  فعالیت، قابلیت انتصاب، انطباق با فرآیندهای منابع انسانی و پشتیبانی فنی  توجه شود.

منابع انسانی چابک(Agile HR)

منابع انسانی چابک(Agile HR) در هسته‌ی فرهنگ و فرآیندهای سازمان قرار می‌گیرد تا امکان انعطاف‌پذیری و پاسخگویی سریع به نیازها و تحولات درون و برون سازمان را فراهم کند. این رویکرد می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا در یک محیط تغییرپذیر و رقابتی، بهبود کارایی، نوآوری و موفقیت را تجربه کنند.در کل، منابع انسانی چابک به ایجاد ساختاری منعطف و پویا در منابع انسانی سازمان کمک می‌کند تا سازمان قادر باشد به طور سریع و هوشمندانه با محیط کسب و کار تغییر کند و به چالش‌های جدید پاسخ دهد.

درباره‌ی نویسنده
دکتری مدیریت منابع انسانی و دارای بیش از 18 سال تجربه مشاوره و اجرا در زمینه سیستم سازی و ارایه راهکارهای منابع انسانی در سازمان های مختلف و سرارزیاب جایزه تعالی منابع انسانی 34000
اطلاعات بیش‌تر
عضویت خبرنامه
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...