گیمیفیکیشن(Gamification) شامل استفاده از عناصر بازی مانند سیستم امتیازات یا پاداشها در زمینههای غیر بازی برای جذب و ترغیب کاربران است. از سوی دیگر، یادگیری بازی محور(Game-Based Learning) به طور مستقیم عناصر بازی را به فرآیند یادگیری اضافه میکند و از بازیها به عنوان ابزارهای آموزشی استفاده میکند. در حالی که هر دو از عناصر بازی بهره میبرند، گیمیفیکیشن گستردهتر است و میتواند در فعالیتهای مختلف اعمال شود، درحالی که یادگیری مبتنی بر بازی به طور خاص عناصر بازی را در تجارب آموزشی یکپارچه میکند.
گیمیفیکیشن در مدیریت منابع انسانی (HRM) به معنای استفاده از عناصر و اصول شبیه به بازی در محیط کار است تا بتواند کارمندان را درگیر کرده و منجر به بهبود بهرهوری شود، فرآیند یادگیری و توسعه را بهبود بخشد و رفتارهای مطلوب را ترویج دهد. به طور خلاصه می توان گفت، نقش گیمیفیکیشن در HRM ایجاد محیط کاری مثبت و جذاب، ترویج رفتارهای مطلوب، افزایش انگیزه و بهرهوری کارمندان و در نهایت به منجر شدن به موفقیت سازمانی است. با این حال، مهم است که راهبردهای گیمیفیکیشن بهطور مطلوب طراحی شوند و با فرهنگ، ارزشها و هدفهای کسبوکار سازمان هماهنگ شوند.
بازیهای جدی(Serious Games)، که به عنوان بازیهای آموزشی یا توسعه دهنده نیز شناخته می شوند، به طور ویژه به عنوان ابزارهای تعاملی برای یادگیری، آموزش و توسعه طراحی شدهاند. آنها عناصر بازی را با اهداف آموزشی ترکیب میکنند تا تجربهای جذاب و فراگیر ارائه دهند.در کل، بازیهای جدی نقش مهمی در آموزش و توسعه ایفا میکنند؛ زیرا تجربههای یادگیری جذاب، تجربی و مؤثر را ایجاد میکنند. آنها انگیزه، توسعه مهارت، حفظ دانش و محیطی بدون خطر برای تمرین فراهم میکنند. با بهرهگیری از قدرت بازیها، بازیهای جدی رویکردهای نوآورانه و جذابی به آموزش و توسعه ارائه میدهند.