نظام جبران خدمات اثربخشی، ساختار پرداختی است که بتواند منجر به عدالت درونی و عدالت بیرونی در سازمان گردد. عدالت درونی به ادراک عدالت در پرداخت نسبت به سایر همکاران داخل شرکت برمی گردد و عدالت بیرونی ادراک عدالت نسبت به سطح پرداخت در مقایسه با بازار. بدین منظور نظام پرداخت کارکنان اولا باید از شفافيت لازم در نظام پرداخت و جبران خدمات برخوردار باشد، ثانیا بتواند در تعیین معیارهای پرداخت از جامعیت و دقت کافی برخوردار باشد.
یک نظام اثربخش جبران خدمات کارکنان مبتنی بر منطق 4P شکل می گیرد به طوری که حقوق و مزایای کارکنان بر اساس 4 پارامتر اصلی، گرید شغلی(Position)، گرید شخصی(Person)، وضعیت عملکردی(Performance) و عضویت فرد در سازمان(Partnership) طرح ریزی می گردد(شکل1).
شکل1- منطق 4P در نظام جبران خدمات
منظر اول ماهیت شغلی فرد در سازمان می باشد. کارکنان با توجه به میزان اهمیت و ارزش افزوده ای که شغل در نتایج و خروجی های سازمان خواهند داشت، می بایست پرداخت های بیشتری دریافت نمایند. منظر شغل(P1) در مدل 4P اشاره به شغل(Position) دارد.
منظر دوم، توجه به میزان تفاوت های فردی کارکنان از بعد دانش، تخصص، تجربه می باشد. به عنوان دو فرد امکام دارد در یک پوزیشن قرار گیرد ولی فرد اول تحصیلات مرتبط از یک دانشگاه برتر در کشور دارد و دارای چندین سال تجربه کاری مؤثر و مرتبط با شغل می باشد، و نفر دیگر در همان شغل، دارای تحصیلاتی غیرمرتبط و تجربیات کاری محدودی و آنهم در زمینه های نزدیک با شغل و نیمه مرتبط با شغل مدنظر می باشد. در این حالت سازمان باید مکانیزمی را استقرار دهد تا بتواند بین دو نفر تمایز لازم را قائل شود و متناسب با توانمندی هریک سطح پرداختهای متفاوتی را درنظر بگیرد. این منظر(P2) در مدل 4P اشاره به مشخصه فردی(Person) دارد.
منظر سوم در اشاره به عملکرد فردی دارد، به عنوان مثال در نظر بگیرد دو نفر با مشخصه های یکسان از لحاظ تحصیلات وتجربه در یک پوزیشن شغلی یکسان قرار می گیرد. منتهی نفر اول از لحاظ عملکردی تفاوت قاب ملاحظهای با نفر دوم دارد. این موضوع می تواند به دلایل مختلفی باشد که در منظر شخصی(P2) قابل سنجش نبود، به عنوان فرد اول به دلیل داشتن هوش هیجانی بالاتر، و یا توان ایجاد ارتباطات مؤثر در سازمان و همچنین روحیه مشارکت و کار تیمی از عملکردی بالاتری نسبت به نفر اول برخوردار است. این تفاوت در نظام مدیریت عملکرد سنجیده خواهد شد. لذا بخشی از پرداخت های در منطق 4P به عملکرد(Performance) بر می گردد که به عنوان (P3) شناخته می شود و سازمان لازم پرداخت های متغیر بر اساس عملکرد را در نظام جبران خدمات خود لحاظ نماید.
منظر چهارم اشاره به حقو عضویت(Partnership) و یا مشارکت(Participation) کارکنان در سازمان می باشد. افراد به مثابه عضویت در سازمان از مزایای مختلفی از جمله بیمه درمانی تکمیلی، کمک هزینه سفر، ورزش و خدمات درمانی ویژه مانند استفاده از پزشک سازمانی و ... برخوردار میشوند. این منظر در مدل 4P، اشاره (P4) دارد.
هر یک از عوامل تشکیل دهنده جبران خدمت برای تحصیل منظور مشخصی طراحی شده و تاثیر عمده ای بر نگرش های خاصی از منابع انسانی دارند(شکل2).
شکل2- ارتباط منطق 4P در نظام جبران خدمات با نگرشهای منابع انسانی
در صورتی می توان گفت نظام جبران خدمات مبتنی بر منطق 4P طراحی شده است که بتواند ارتباط مؤلفه های مختلف شغل، شاغل، عملکرد و تسهیلات رفاهی را به نحو احسن برقرار سازد.
گروه مشاوره منابع انسانی استارکو، با بهره گیری از دانش روز در حوزه منابع انسانی و بررسی تجربیات برتر بین المللی در این حوزه به ارایه خدمات آموزش و مشاوره منابع انسانی در حوزه طراحی نظام جبران خدمات مبتنی بر منطق 4P می پردازد.
جهت درخواست خدمات مشاوره با شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید: 09123363152- 09123608895
و یا از طریق فرم ذیل اقدام نمایید:
فرم درخواست خدمات مشاوره منابع انسانی
برای دسترسی به دوره مجازی و آفلاین آموزش نظام جبران خدمات مبتنی بر منطق 4P می توانید از این صفحه اقدام بفرمایید.