09123363152- 09123608895
info@starcogroup.ir

تجزیه و تحلیل مشاغل

سنگ‌بنای اساسی فعالیت‌های مدیریت منابع انسانی شرح مشاغل سازمان می باشد و در صورتی که این زیر بنا درست طراحی و اجرا شود می توان انتظار داشت سایر فرآیندهای منابع انسانی نظیر جذب، آموزش، ارزیابی عملکرد، جبران خدمت و ... بر پایه مناسبی استوار خواهند شد. لذا سازمان ها به منظور شناخت دقیق مشاغل خود لازم است فرایند تجزیه و تحلیل مشاغل را انجام دهند. فرایند تجزیه و تحلیل شغل فرآیندی است که از طریق آن، شغل مورد نظر به تفصیل و با توجه به جزئیات بررسی و مطالعه شده و  شرح وظایف، مسئولیت ها و حدود اختیارات، شرایط احراز و مهارت و دانش مورد نیاز شغل را مشخص می شود. در شکل(1) کاربردهای مختلف تجزیه و تحلیل شغل نشان داده شده است.

شکل1- کارکردهای تجزیه و تحلیل شغل در فرایندهای منابع انسانی

تجزیه و تحلیل شغل چیست؟

تجزیه و تحلیل شغل فرآیندی سیستماتیک برای شناسایی و تعیین مسئولیت ها، الزامات و ماهیت یک شغل با جزئیات است. که شامل تقسیم فعالیت های کاری به واحدهای کوچکتر، جمع آوری داده ها در مورد هر واحد، و سپس تجزیه و تحلیل داده ها برای تعیین مهارت ها و شایستگی های مورد نیاز نقش است.

در تجزیه و تحلیل شغل باید به این موضوع توجه شود که در آن، شغل مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، نه فردی که متصدی آن شغل است و کار را انجام می دهد. و نتیجه آن، توصیف کار است، نه کارمندان، حتی اگر در برخی از تکنیک های تجزیه و تحلیل شغل، داده های لازم از کارمندان جمع آوری گردد.

کاربردهای تجزیه و تحلیل شغل

تجزیه و تحلیل شغل کاربردهای مختلفی در فرایندهای منابع انسانی دارد که در ذیل به چند مورد از مهمترین آن ها اشاره می گردد:

  • اثربخشی فرآیند استخدام و گزینش: تجزیه و تحلیل می‌تواند به توسعه آگهی‌های شغلی، سؤالات مصاحبه و معیارهای انتخاب کمک کند تا اطمینان حاصل شود که نامزدها برای این نقش مناسب هستند.
  • تعیین موقعیت شغلی در ساختار کلی سازمانی و  کمک به درک نحوه ارتباط آنها با یکدیگر.
  • طراحی و بازطراحی مشاغل: اصلاح نقش های شغلی برای بهبود کارایی، رضایت کارکنان و سازگاری با نیازهای متغیر سازمانی.
  • حمایت از تصمیمات مربوط به جبران خدمات: ارائه مبنایی برای تعیین سطوح حقوق، مزایا و مشوق های مناسب بر اساس پیچیدگی و الزامات شغلی.

تجزیه و تحلیل شغل باید بر جنبه های ذیل تمرکز کند تا تمام حقایق و جزئیات مهم در مورد یک شغل را نشان دهد(شکل2).

شکل2- انواع داده های تجزیه و تحلیل و شغل

  • تکالیف شغلی(Duty) و وظایف(Task): نوع، فراوانی و پیچیدگی انجام وظایف و وظایف خاص.
  • محیط(Environment): محیط کار، مانند دما، بو و ....
  • ابزار و تجهیزات(Tools and equipment): ابزار و تجهیزات مورد استفاده برای انجام موفقیت آمیز کار.
  • روابط(Relationships): روابط با افراد داخلی و خارجی سازمان
  • الزامات(Requirements): دانش، مهارت ها و قابلیت های مورد نیاز برای انجام موفقیت آمیز کار

گروه مشاوره منابع انسانی استارکو، با بهره گیری از دانش روز در حوزه منابع انسانی و بررسی تجربیات برتر بین المللی در این حوزه به ارایه خدمات آموزش و مشاوره منابع انسانی در حوزه تجزیه و تحلیل مشاغل می پردازد.


جهت درخواست خدمات مشاوره با شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید: 09123363152- 09123608895

و یا از طریق فرم ذیل اقدام نمایید:

فرم درخواست خدمات مشاوره منابع انسانی