داستانسرایی در دادهها(Storytelling) به معنای استفاده از دادهها و تصاویر برای بیان یک داستان یا روایت است. این عمل مرتبط با ارائه دادهها به گونهای است که مخاطب را به خود جلب کند و او را قادر سازد تا اطلاعات پیچیده را درک کرده و بینشهای معناداری از دادهها به دست آورد.
داستانسرایی در دادهها معمولاً شامل عناصر زیر است:
1. انتخاب دادهها: شناسایی دادههای مربوط و تأثیرگذار برای پشتیبانی از داستانی که در حال روایت است. این فرایند شامل تجزیه و تحلیل دقیق و مد نظر قرار دادن منابع و متغیرهای مختلف داده است.
2. ساختار روایت: ساختاردهی دادهها به گونهای که تابعیت داستانی منطقی و جذاب را دنبال کند. این شامل تعریف شروع، میانه و پایان داستان است و اطمینان حاکم باشد که توسعه مناسب اطلاعات در حال اتفاق بیفتد.
3. تصویرسازی: ایجاد نمودارها، اینفوگرافیک ها و اطلاعات گرافیکی جذاب و اطلاعاتی برای نمایش دادهها. تصویرسازیها به سادهسازی اطلاعات پیچیده، برجسته کردن روندهای کلیدی و دسترسی آسانتر و درکپذیرتر دادهها برای مخاطب کمک میکنند.
4. محیطبندی: فراهم کردن زمینه و اطلاعات پیشزمینه برای کمک به مخاطب در درک اهمیت دادهها. این ممکن است شامل توضیح منابع داده، شرح روشهای استفاده شده یا ارائه زمینه تاریخی یا صنعتی مربوط باشد.
5. اتصال احساسی: استفاده از عناصری که باعث ایجاد واکنش احساسی در مخاطب میشوند. این میتواند به وسیله استفاده از مثالهای قابل ارتباط، روایتهای شخصی یا تکنیکهای روایتی که همدلی و جذب مخاطب را ایجاد کنند، صورت پذیرد.
6. فراخوانی به اقدام: خاتمه دادن داستان دادهها با فراخوانی واضح به عمل یا نتیجه مهم. این ممکن است شامل توصیه اقدامات خاص بر اساس برداشتهای حاصل از دادهها یا تشویق مخاطب برای کاوش موضوع بیشتر یا درگیری در بحث باشد.
با ترکیب این عناصر، داستانسرایی در دادهها به هدف گذاشتن استفاده بیش از ارائه اعداد و آمار خام است. آن هدف ایجاد روایتی است که توجه مخاطب را به دست آورد، او را قادر سازد تا دامنه پیامد دادهها را درک کند و او را برانگیزاند تا بر اساس برداشتهای ارائه شده اقدام کند یا تصمیمگیریهای آگاهانه انجام دهد.
داستان سرایی (Storytelling) در داده ها
همچنین بخوانید...
- کاربرد داستان سرایی (Storytelling) در مدیریت منابع انسانی
- داستان سرایی (Storytelling) در داده ها
- مدیریت زمان و چابکی در محیط کار، راهکاری برای موفقیت در دنیای امروز
- نحوه شناسایی شاخص های کلیدی عملکرد(KPI) در فرایندهای منابع انسانی و نحوه به کارگیری آن ها
- خطاهای رایج در ارزیابی عملکرد و استراتژی های پیشگیری از آن ها
- آشنایی با مدل 7C ارتباطات، مدلی برای شکل دهی ارتباطات اثربخش
- جایگاه ارتباطات اثربخش(Effective Communication) در زندگی شخصی و حرفه ای
- تحلیل گری و تجزیه و تحلیل منابع انسانی (HR Analytics) چیست؟
- طراحی سازمانی(OD) چیست و منابع انسانی چه نقشی در آن دارد؟
- برنامه ریزی منابع انسانی(HRP) چیست و چگونه به چابکی سازمانی کمک می کند؟
- مدیریت استراتژیک منابع انسانی(SHRM)، ضرورت سازمان های متعالی
- تفاوت KPI و OKR چیست و چگونه در کنار هم کار می کنند؟
- مراحل مدیریت عملکرد(Performance Management) کارکنان از نگاه AIHR
- متدولوژی طراحی مدل شایستگی (Competency Model) کارکنان
- مدل شایستگی (Competency Model) و کاربرد آن در مدیریت منابع انسانی
- مفهوم شایستگی(Competency) در مدیریت منابع انسانی
- متدولوژی اجرایی برنامه ریزی جانشین پروری (Succession Planning) در سازمان ها
- مدل ADKAR چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟
- سنجش اثربخشی کارکنان به روش هی گروپ
- گیمیفیکیشن(Gamification) و یادگیری بازی محور(Game-Based Learning)
دیدگاه خود را بنویسید