09123363152- 09123608895
info@starcogroup.ir

بایگانی نوشته‌ها


خطاهای رایج در ارزیابی عملکرد و استراتژی های پیشگیری از آن ها

همه ما در طول زندگی، درگیر تعصبات مختلفی هستیم که بر روی کیفیت و صحت تصمیماتمان تأثیر بسزایی دارد، تحقیقات دانیل کانمن، روان‌شناس، را در نظر بگیرید که جایزه نوبل را به خاطر کار نوآورانه‌اش در بکار بردن بینش‌های روان‌شناختی در اقتصاد دریافت کرد. کانمن در تحقیقات خود یک حقیقت ساده را نشان داد: اکثریت قریب به اتفاق تصمیمات انسانی مبتنی بر تعصبات، باورها و شهود هستند، نه واقعیت ها یا منطق.این مطلب بیانگر آن است که چرا افراد تمایل دارند تا تعصبات و سوگیری را در فرآیند ارزیابی و بطور خاص بررسی و ارزیابی عملکرد وارد کنند، حتی زمانی که آنها با بهترین نیت اقدام به ارزیابی می کنند. این نوع سوگیری و تعصبات را که در اصطلاح خطای ارزیابی می نامیم، خطاهایی در قضاوت هستند که زمانی رخ می دهند که فردی، دیگری را مشاهده و ارزیابی می کند. ادراکات و سوگیری های شخصی ممکن است بر نحوه ارزیابی یک فرد و نتایج و تصمیم‌گیری‌هایی که در پی آن صورت می گیرد، تأثیر زیادی داشته باشند. در این نوشتار قصد داریم، انواع متداول خطاهای ارزیابی و روش های پیشگیری از آن ها را با مثال مورد بررسی قرار دهیم.

درباره‌ی نویسنده
دکتری مدیریت منابع انسانی و دارای بیش از 18 سال تجربه مشاوره و اجرا در زمینه سیستم سازی و ارایه راهکارهای منابع انسانی در سازمان های مختلف و سرارزیاب جایزه تعالی منابع انسانی 34000
اطلاعات بیش‌تر
عضویت خبرنامه
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...