09123363152- 09123608895
info@starcogroup.ir

بایگانی نوشته‌ها


کاربردهای کوچینگ برای افراد و سازمان ها

کوچینگ یا «مربیگری»یک فرآیند تعاملی و حمایتی است که در آن یک کوچ (مربی) به فرد یا گروه کمک می‌کند تا به اهدافشان برسند، توانمندی‌هایشان را کشف کنند و عملکردشان را بهبود دهند.کوچینگ بیشتر بر آینده و رشد تمرکز دارد، نه بر گذشته یا درمان مشکلات. کوچینگ انواع مختلفی  دارد، که هر کدام مخاطب، هدف و کارکرد خود را دارد به عنوان مثال، می توان به کوچینگ فردی (زندگی یا شغلی)، کوچینگ رهبری، کوچینگ سازمانی یا تیمی و کوچینگ اجرایی (برای مدیران ارشد)، اشاره کرد.

چارچوب شایستگی سوفیا(SFIA) چگونه کار می‌کند؟

چارچوب شایستگی سوفیا(SFIA) رویکردی ساختاریافته برای تعریف و توسعه مهارت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای است که در هسته خود، از یک ساختار هفت‌سطحی برای توصیف مهارت‌های حرفه‌ای و ویژگی‌های عمومی استفاده می‌کند و یک چارچوب منسجم برای ارزیابی و توسعه قابلیت‌ها ایجاد می‌نماید.چارچوب SFIA با تعریف هفت سطح مسئولیت، مهارت‌های حرفه‌ای و ویژگی‌های عمومی، ابزاری قدرتمند برای مدیریت استعدادها و توسعه حرفه‌ای بطور خاص در حوزه فناوری اطلاعات است. این چارچوب به سازمان‌ها کمک می‌کند تا کارکنان خود را بر اساس سطح مهارت و تجربه دسته‌بندی کنند و مسیر پیشرفت شغلی آن‌ها را به شکل مؤثری، مدیریت نمایند. بهره‌گیری از SFIA می‌تواند به بهبود عملکرد سازمان و ارتقای مهارت‌های کارکنان، کمک شایانی کند.

آشنایی با چارچوب شایستگی سوفیا(SFIA)

چارچوب شایستگی سوفیا (SFIA (Skills Framework for the Information Age)) یک چارچوب بین‌المللی برای تعریف و مدیریت مهارت‌ها و شایستگی‌های مورد نیاز در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و مدیریت دیجیتال است. این چارچوب به سازمان‌ها و متخصصان کمک می‌کند تا مهارت‌های مورد نیاز را شناسایی نموده، مسیرهای شغلی را تعریف کرده و برنامه‌های توسعه فردی و سازمانی را تدوین کنند.

خطاهای رایج در ارزیابی عملکرد و استراتژی های پیشگیری از آن ها

همه ما در طول زندگی، درگیر تعصبات مختلفی هستیم که بر روی کیفیت و صحت تصمیماتمان تأثیر بسزایی دارد، تحقیقات دانیل کانمن، روان‌شناس، را در نظر بگیرید که جایزه نوبل را به خاطر کار نوآورانه‌اش در بکار بردن بینش‌های روان‌شناختی در اقتصاد دریافت کرد. کانمن در تحقیقات خود یک حقیقت ساده را نشان داد: اکثریت قریب به اتفاق تصمیمات انسانی مبتنی بر تعصبات، باورها و شهود هستند، نه واقعیت ها یا منطق.این مطلب بیانگر آن است که چرا افراد تمایل دارند تا تعصبات و سوگیری را در فرآیند ارزیابی و بطور خاص بررسی و ارزیابی عملکرد وارد کنند، حتی زمانی که آنها با بهترین نیت اقدام به ارزیابی می کنند. این نوع سوگیری و تعصبات را که در اصطلاح خطای ارزیابی می نامیم، خطاهایی در قضاوت هستند که زمانی رخ می دهند که فردی، دیگری را مشاهده و ارزیابی می کند. ادراکات و سوگیری های شخصی ممکن است بر نحوه ارزیابی یک فرد و نتایج و تصمیم‌گیری‌هایی که در پی آن صورت می گیرد، تأثیر زیادی داشته باشند. در این نوشتار قصد داریم، انواع متداول خطاهای ارزیابی و روش های پیشگیری از آن ها را با مثال مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با مدل 7C ارتباطات، مدلی برای شکل دهی ارتباطات اثربخش

مدل 7C ارتباطات بیان کننده اصول شکل گیری و ایجاد ارتباطات مؤثر می باشد. بطور کلی رعایت این اصول هفت گانه در شکل گیری ارتباطات اثربخش کمک شایانی می کند. این اصول به طور گسترده در ارتباطات حرفه‌ای و شخصی برای انتقال پیام‌ها به صورت واضح و متقاعدکننده استفاده می‌شوند. اصول 7گانه ارتباطات برای ایجاد ارتباط موفق، در نوشتار و در گفتار، یا حتی ارتباطات غیرکلامی، کلیدی هستند. آن‌ها به کاهش سوءتفاهم، افزایش کارایی، و اطمینان از انتقال مؤثر پیام مورد نظر کمک می‌کنند. با استفاده مداوم از این اصول، می‌توانید مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشیده و در تعاملات حرفه‌ای و شخصی خود به نتایج بهتری دست یابید. در این مطلب شرحی از هر یک از اصول هفتگانه به همراه مثال های مربوطه ارایه شده است.

جایگاه ارتباطات اثربخش(Effective Communication) در زندگی شخصی و حرفه ای

ارتباطات اثربخش یکی از اساسی‌ترین جنبه‌های تعامل انسانی است و اهمیت آن در سطوح شخصی، حرفه‌ای و اجتماعی گسترده است. ارتباطات مؤثر در سازمان ها برای دستیابی به اهداف، تقویت همکاری و ایجاد و حفظ محیط کاری مثبت ضروری است. ارتباطات شریان اصلی تعاملات انسانی است. شکل گیری ارتباطات مؤثر نه تنها به ما اجازه می‌دهد تا افکار و ایده‌های خود را منتقل کنیم، بلکه نقش حیاتی در ایجاد روابط، حل مسئله، پیشبرد نوآوری و رهبری مؤثر ایفا می‌کند. بدون ارتباطات مؤثر، سوءتفاهم‌ها فراگیر می‌شود، همکاری دشوار خواهد بود و پیشرفت در هر دو حوزه شخصی و حرفه‌ای به شدت مختل خواهد شد. بنابراین، تسلط بر ارتباطات کلید موفقیت در تقریباً هر جنبه‌ای از زندگی است.در این نوشته، به مهمترین دلایل اهمیت ارتباطات پرداخته شده است.

تفاوت بین کوچینگ، منتورینگ، مشاوره و تراپی

در حال حاضر روش‌های توسعه مختلفی در حال ظهور هستند، که ممکن است باعث شود افراد/سازمان‌ها در مورد آنچه ممکن است نیاز داشته باشند و رویکردی که انتخاب می‌کنند دچار سردرگمی شوند. از آنجایی که بین رویکردهای مختلف، همپوشانی وجود دارد، در این نوشتار تلاش شده است، مروری اجمالی درباره هر از یک رویکردهای کوچینگ، منتورینگ، مشاوره و تراپی صورت گیرد تا با ایجاد فهم و درک دقیق تری از آن ها، افراد را قادر سازد، گزینه مناسب خود را انتخاب نمایند.

کوچینگ (Coaching) و تاریخچه آن

کوچینگ(Coaching) یا مربی گری، فرآیندی است که افراد را قادر می سازد، راه حل هایی بیابند که بهترین و مناسب ترین راه برای آنهاست و آنها را به کار بگیرند. این امر از طریق گفتگو بین کوچ (مربی) و کوچی (مراجع) در فضایی امن و مطمئن اتفاق می افتد و به کوچی کمک می­کند تا ابعاد مختلفی از دیدگاه ها، احساسات و عملکرد خود و موقعیت ها و افراد دیگر را مورد بررسی قرار داده و به درک دقیق و شفافتری دست یابد.

استفاده از تفکر طراحی(Design Thinking) در بهبود بازخورد و قدردانی از کارکنان

کاربرد تفکر طراحی(Design Thinking) در بهبود بازخورد و قدردانی از کارکنان در این مطلب، سناریوی بهبود بازخورد و قدردانی کارکنان بر اساس مراحل فرایند تفکر طراحی ارایه می شود. با اعمال اصول تفکر طراحی در این سناریو، بخش منابع انسانی اطمینان حاصل می‌کند که فرآیندهای بازخورد و تشویق نه تنها بهینه هستند بلکه با کارمندان هماهنگ هستند و به ایجاد یک محیط کاری مثبت و الهام‌بخش کمک می‌کنند.

کاربرد تفکر طراحی(Design Thinking) در فرایندهای مدیریت منابع انسانی

در مدیریت منابع انسانی (HRM)، می‌توان از تفکر طراحی برای بهبود تجربه کارمندان، ساده‌سازی فرآیندها و پرداختن به چالش‌های سازمانی استفاده کرد. با گنجاندن تفکر طراحی در رویه‌های مدیریت منابع انسانی، سازمان‌ها می‌توانند فرآیندهای خود را با نیازها و تجارب کارمندان هماهنگ‌تر کنند. این رویکرد می‌تواند به افزایش رضایت کارمندان، بهبود کارآیی در عملیات HR و در نهایت به ایجاد یک فرهنگ سازمانی مثبت کمک کند.

درباره‌ی نویسنده
دکتری مدیریت منابع انسانی و دارای بیش از 18 سال تجربه مشاوره و اجرا در زمینه سیستم سازی و ارایه راهکارهای منابع انسانی در سازمان های مختلف و سرارزیاب جایزه تعالی منابع انسانی 34000
اطلاعات بیش‌تر
عضویت خبرنامه
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...