متدولوژی طراحی مدل شایستگی کارکنان

مدل شایستگی یک چارچوب مشخص برای ایجاد یکپارچگی و نظم بخشیدن به مجموعه رفتارها، مهارت­ها، دانش‌ها و توانایی‌هایی که منجر به علمکرد برتر کارکنان در هر شغل و در نهایت سازمان می­گردد. مدل شایستگی مشخص می‌کند، سازمان برای تحقق اهداف و چشم انداز خود و ایجاد مزیت رقابتی در بازار چه شایستگی‌های مورد نیاز است و برای تحقق آن­ها، هر یک از افراد، در هر شغل چه شایستگی‌های فردی باید وجود داشته باشد. مدل شایستگی راهنمایی برای متولیان منابع انسانی خواهد بود تا فرایندها و اقدامات مورد نیاز در حوزه جذب و استخدام، آموزش و توانمندسازی، ارزیابی و توسعه عملکرد کارکنان و استعدادیابی و جانشین پروری را متناسب با شایستگی‌های مورد نیاز، طرح­ریزی و اجرا نمایند.

به منظور طراحی مدل شایستگی روش های مختلفی پیشنهاد شده است، به طور کلی برای طراحی و استقرار مدل شایستگی گام های ذیل پیشنهاد می گردد: 

  • گام اول: تعیین اهداف تدوین مدل شایستگی
  • گام دوم: بررسی وضعیت موجود 
  • گام سوم: بررسی ادبیات موضوع و تعیین چارچوب تدوین مدل شایستگی
  • گام چهارم: مطالعات بهینه یابی و بررسی تجربیات مشابه برتر
  • گام پنجم: بررسی عناصر راهبردی سازمان
  • گام ششم: تجزیه و تحلیل شایستگی‌های مورد نیاز مشاغل
  • گام هفتم: تهیه فهرست اولیه از شایستگی‌های سازمان 
  • گام هشتم: تشکیل گروه­های کانونی و نهایی سازی شایستگی‌های مدل
  • گام نهم: تدوین مصادیق رفتاری و سطوح خبرگی
  • گام دهم: ارزیابی و به روزرسانی مدل شایستگی سازمان

در شکل ذیل به طور خلاصه گام­ها و خروجی­ های مورد انتظار در هر مرحله ارائه شده است.


به منظور آشنایی بیشتر با متدولوژی طراحی مدل شایستگی و درخواست خدمات طراحی مدل شایستگی توسط گروه مشاوره منابع انسانی استارکو، می توانید به این صفحه مراجعه نمایید.


برای آشنایی بیشتر با مفهوم شایستگی می توانید به یادداشت های ذیل مراجعه نمایید:

- مفهوم شایستگی(Competency) در مدیریت منابع انسانی

- مدل شایستگی (Competency Model) و کاربرد آن در مدیریت منابع انسانی


برای آشنایی با یک نمونه مدل شایستگی می توانید از فروشگاه استارکو این محصول را مشاهده فرمایید.