تفکر طراحی به یک رویکرد حل مسئله اشاره دارد که بر افزایش درک از دیدگاه کاربر، ایده‌پردازی و ساخت نمونه اجرایی تا ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه تأکید دارد. این شامل همدلی، تعریف مشکل، ایده‌پردازی، ساخت نمونه و آزمون برای بهبود مداوم و ایجاد راه‌حل‌های مؤثر و متمرکز بر کاربر است.

تفکر طراحی یک رویکرد انسان‌محور و تکراری به حل مسائل است که ابتدا از دنیای طراحی نشأت گرفته و سپس توسط صنایع مختلف به کار گرفته شده است. 

مراحل کلیدی فرایند تفکر طراحی

1. همدلی و درک کردن(Empathize): نیازها و دیدگاه‌های کاربران را با همدلی با آنها درک کنید. این مرحله معمولاً شامل مصاحبه‌ها، مشاهدات و غرق شدن در تجربه کاربر می‌شود.

2. تعریف(Define): مسئله را بر اساس درک‌های به دست آمده در مرحله همدلی به وضوح معرفی کنید. مسئله را به گونه‌ای تعریف کنید که بر نیازها و انگیزه‌های کاربر متمرکز شود.

3. ایده‌پردازی(Ideate): طیف گسترده ای از راه حل های ممکن را از طریق طوفان فکری و تفکر خلاق ایجاد کنید. جریان آزاد ایده ها را بدون قضاوت فوری تشویق کنید.

4. نمونه‌سازی(Prototype): نماینده‌های سریع و با کیفیت پایین از راه‌حل‌های بالقوه ایجاد کنید. این نمونه‌های اولیه(پروتوتایپ) می‌توانند اشکال مختلفی مانند طرح‌های اولیه(اسکچ)، استوری‌بردها یا مدل‌های ساده داشته باشند که امکان آزمایش و تکرار سریع را فراهم می‌کنند.

5. آزمون(Test): با تست نمونه‌ها با کاربران، بازخورد جمع آوری کنید. این مرحله در بهبود و تجزیه و تحلیل بهبودها به صورت تکراری کمک می‌کند. در صورت لزوم، برای انجام تنظیمات بر اساس بازخورد کاربر، به مراحل قبلی بازگردید.

تفکر طراحی یک فرآیند خطی نیست. اغلب شامل رفت و برگشت بین این مراحل به عنوان بینش های جدید است. این یک ذهنیت نوآوری، همکاری و تمرکز بر ایجاد راه حل هایی است که واقعاً نیازهای کاربران نهایی را برآورده می کند. بسیاری از سازمان ها از تفکر طراحی به عنوان چارچوبی برای پرورش خلاقیت و حل مسئله در رشته های مختلف استفاده می کنند.


در صورتی که علاقه مند به این حوزه هستید، می توانید برای افزایش دانش و مهارت خود در "کارگاه آموزشی کاربرد تفکر طراحی در بهبود تجربه کارکنان" شرکت نمایید.